Oamenii de stiinta au gasit o modalitate de a face celulele canceroase leucemice sa se omoare intre ele

Cercetatorii din SUA au descoperit un anticorp care transforma celulele canceroase de leucemie in celulele ucigase naturale – un tip de celule albe sanguine capabile sa caute si sa distruga celulele tumorale din organism. Dacă funcționează pe oameni, nu doar ca ar reduce numărul de celule canceroase la un pacient, dar l-ar putea scapa de ele cu totul.

Celulele sangelui vizualizate cu microscopul electronic SEM (public domain)

Studii de laborator au arătat că celulele leucemice convertite au fost capabile să elimine aproape 15 la suta din celule leucemice canceroase in doar 24 de ore. „Este o abordare total noua a cancerului, și ne străduim să o testam pe pacientii umani, cât mai curând posibil”, a declarat cercetatorul Richard A. Lerner de la Scripps Research Institute din Los Angeles.

Rezultatele sunt atât de promițătoare, incat chiar Lerner a fost surprins de evolutia lucrurilor. Echipa sa a descoperit recent că, prin expunerea de celule ale maduvei la anticorpi din alte parti ale corpului, s-ar putea schimba soarta celulelor în întregime.

Celulele de măduvă osoasă ar putea fi transformate în celule ale creierului, de exemplu. Pe baza acestor cunoștințe, Lerner si colegii sai au început căutarea unui anticorp care ar putea transforma celulele canceroase leucemice inapoi in celule de maduva sanatoase. Insa cercetatorii au dat peste un anticorp uman rar, care pare sa aiba un potențial si mai mare, acela de a transforma de fapt celulele leucemice in ucigasi ai cancerului.

Anticorpul în cauză se leagă la un receptor numit TPO – sau trombopoietina – care se gaseste pe celulele de leucemie mieloida acuta. Cand cercetatorii au expus pentru prima data celulele leucemice la anticorp, s-a dovedit ca multe dintre celule s-au transformat in celule inofensive ale sistemului imunitar cunoscute sub numele celule dendritice.

A fost o descoperire incredibila pentru savanti, insa s-a mai observat ca atunci cand au continuat să se aplice anticorpul asupra celulelor, unele dintre ele s-au dezvoltat în celule foarte asemanatoare cu celulele ucigase (NK). Uimitor, aceste celule NK au început sa elimine rapid celulele leucemice din jurul lor. În termen de o zi, un „număr modest” de astfel de noi celule NK a ucis 15 la suta din celulele canceroase leucemice. Studiul a fost publicat in PNAS.

Sursa: sciencealert.com