Autostrada Unirii A8: Raport favorabil pentru Tg. Mureș-Iași în Comisia Transporturi

Autostrada Unirii A8 – Update: Deputatul USR Cătălin Drulă anunță ca Autostrada A8 a primit vot favorabil in Comisia de Transporturi din Parlament.

autostrada unirii a8 Catalin Drula

Catalin Drula (foto: facebook)

Intr-o postare pe pagina de socializare, parlamentarul iși manifestă incantarea pentru faptul că majoritatea amendamentelor sale menite să sprijine derularea proiectului A8, au fost acceptate de către membrii comisiei. In același timp, Drulă iși exprimă și dezamăgirea față de amendamentul deputatului PSD (mitraliera) Cătălin Rădulescu, prin care finanțarea se poate face și prin PPP.

„Raport favorabil pentru Tg. Mureș-Iași în Comisia Transporturi cu 4 din cele 6 amendamente propuse de mine acceptate.

E un pas neobișnuit ca un proiect de investiții să fie aprobat prin lege, dar aici am fost aduși de indolența actualei guvernări în ce privește această autostradă, vitală pentru Moldova.

Legi pentru proiecte mari de infrastructură se dau și în alte țări ale UE și se dădeau și în România chiar și la sfârșitul sec. 19 (calea ferată spre Moldova, de exemplu).

E o măsură disperată în fața incapacității guvernării PSD-ALDE și a relei-voințe în ce privește folosirea banilor europeni.

După adoptarea legii, vor avea 30 de zile să pornească licitațiile pentru studiile de fezabilitate și proiectare.

Mai jos, cum s-a desfășurat ședința de azi

Mi-au fost acceptate următoarele amendamente (însușite în numele Comisiei):
1. Conexiunea cu Republica Moldova: specificarea clară a punctului de plecare – autostrada începe la Prut.
2. Finanțarea din fonduri europene nerambursabile și după 2020 (în proiectul inițial de lege era doar 2014-2020)
3. Finanțarea predictibilă: obligația de a aloca sumele necesare în legea bugetului de stat pe fiecare an, pe durata proiectului.
4. Termen clar pentru demararea procedurilor legate de autostradă – 30 de zile de la intrarea în vigoare a legii.
Din păcate două amendamente nu au trecut fiind respinse la un singur vot diferență, dar le pot relua în plen și cu sprijinul și presiunea voastră, plenul le poate adopta:
5. Eliminarea birocrației de aprobare: derogare de la necesitatea aprobării prin Hotărâre de Guvern a cheltuilelilor pentru realizarea studiului de fezabilitate și proiectului tehnic. Ar fi scurtat cu multe luni de zile procesul (spre exemplu, pentru A7, durează de aproape un an acest circuit birocratic).
6. Prevederile privind gestionarea profesionistă a proiectului: Unitate Specială de Proiect în Ministerul Transporturilor, cum a recomandat Banca Mondială și pentru Comarnic-Brașov. Experți cu experiență internațională pe proiecte mari, plătiți la nivelul pieței. În faza a doua, externalizarea către un consorțiu privat care a mai ținut în mână proiecte internaționale de infrastructură de mari dimensiuni.

Tot din păcate a trecut și un amendament al deputatului PSD Cătălin Rădulescu prin care finanțarea se poate face și prin PPP. În varianta mea, proiectul era clar pe fonduri europene.

A rămas prevederea din legea inițială privind desemnarea Ministerului Transporturilor drept coordonator al proiectului, ceea ce omoară ideea fantasmagorică că se ocupă Comisia de Prognoză a dlui. Ghizdeanu de autostradă.

Amendamente în forma inițială propusă de mine și textul inițial al legii le puteți găsi în comentarii mai jos.

Proiectul merge la plenul Camerei Deputaților pentru dezbateri și vot final,” a scris Cătălin Drulă pe Facebook.

Comments

comments

1 Response

  1. noiembrie 9, 2018

    […] ″Autostrada Unirii″⁣, aşa cum a fost numită, nu are însă un termen de finalizare şi nu este clar nici de unde vom lua banii, pentru că aleşii au lăsat aceste decizii în grija Guvernului. […]

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.