MARELE JAF vine prin PPP: Autostrada Târgu Neamț – Iași, noul Bechtel al infrastructurii românești, riscă să devină una dintre cele mai scumpe autostrăzi din lume. 1,2 miliarde Euro pentru 68 km de asfalt + taxa de 6,3 euro/100km

Scenariu CATASTROFAL pentru România. Dupa Bechtel, urmeaza „tunul financiar” Iași-Tg.Neamț. Comisia de Prognoza din subordinea lui Darius Valcov a finalizat studiul de fundamentare pentru tronsonul Targu Neamt – Iasi al autostrazii A8, tronson care in mod fortat, se doreste a fi realizat prin Parteneriat Public Privat (PPP).

Autostrada Tg. Neamt – Iasi, umflata la preturi record de Comisia de Prognoza din subordinea lui Dariu Valcov.

Nu mai putin de 1,201 miliarde euro (cu TVA) sunt „invocati” pentru contructia celor 68 de kilometri intre localitatea Moțca (intersectia cu DN2) și Iași. O suma ce rezulta intr-un pret mediu AMETITOR de 17,7 milioane Euro / kilometru. Asta in timp ce firma Spedition UMB deținută de Dorinel Umbrărescu, a construit cei nouă kilometri între Gilău și Nădășelu pentru 258 milioane lei, adică 6,3 milioane euro pe kilometru fără TVA (7,5 milioane euro / km cu TVA inclus).

Combinand pretul ridicol al PPP-ului cu refuzul absurd al Comisiei Vâlcov de a accesa fonduri europene nerambursabile, devine din ce in ce mai clar ca ceva este putred in jocurile facute de aceasta comisie de prognoza.

In continuare, am decis sa facem o analiza comparativa intre proiectele autostrazilor romanesti A8 (Iasi-Tg.Neamt), A3 (Bechtel) si mega-proiectul turc Otoyol 5 (Istanbul-Izmir).

Descriere pe scurt:
1. Autostrada Targu Neamt – Iasi: 1,2 miliarde Euro / 68 km = 17.7 milioane Euro/kilometru
2. Autostrada Bechtel A3: 1,5 miliarde Euro / 52 km (+64 km nefinalizati) = ~ 20 milioane Euro/kilometru
3. Autostrada Istanbul – Izmir: 5,7 miliarde Euro ($6.5 miliarde ) / 421 km = 13.5 milioane Euro/kilometru (inclusiv un „mega” pod de 1,06 miliarde euro)

Descriere elaborata:
1. Autostrada Targu Neamt – Iasi: 1.2 miliarde Euro pentru 68 km. Pret mediu de 17.7 milioane euro / km (DEZASTRU in devenire)
Obsesia pentru parteneriat public-privat (PPP) a celor de la Comisia Nationala de Strategie si Prognoza (CNP) condusa de Valcov, este cat se poate de ciudata, in ciuda insistentelor societatii civile si a comisarului european pentru politici regionale, Corina Cretu, de a construi autostrada Targu Neamt – Iasi cu fonduri europene nerambursabile, practic cu bani gratis de la Bruxelles.

Studiul de fundamentare pentru tronsonul Targu Neamt – Neamt a fost facut public ieri si prevesteste un dezastru financiar pentru Romania.

Potrivit raportului Comisiei de Prognoza, costurile totale sunt estimate la 1,201 miliarde euro (cu TVA) pentru doar 68 km de autostrada, asta insemnand ca vom plati preturi exorbitante de cel putin 17,66 milioane euro pentru fiecare kilometru de asfalt, transformand A8 in una din cele mai scumpe autostrazi din lume, practic un nou Bechtel al proiectelor de infrastructura rutiera. Sa nu uitam ca dezastruosul proiect Bechtel s-a „finalizat” cu preturi medii de ~20 milioane euro / kilometru.

De remarcat faptul ca segmentul Motca-Targu Frumos, cu o lungime de 32 km, are COSTURI RECORD estimate la 597 milioane euro fara TVA (710 milioane euro cu TVA), asta „traducandu-se” printr-un pret mediu de aproximativ 22 milioane euro pe kilometru.

De asemenea, Targu Neamt – Iasi va avea o taxa de utilizare a autostrazii care pentru un autoturism va fi de 6,3 euro fara TVA (adica 7,5 euro cu TVA inclusiv) la 100 km parcursi, calculata functie de distanta parcursa de vehicul.

2. Autostrada Transilvania A3 Gilau – Campia Turzii (proiectul Bechtel): 1.5 miliarde Euro, 52 km gata, 64 km parțial. Pret mediu de 20 milioane euro / km (DEZASTRU indeplinit)
În cei zece ani de prezență în România a firmei americane, bugetul de stat a fost prejudiciat cu peste 500 de milioane de euro. Construiți au fost doar 52 de kilometri între Câmpia Turzii și Gilău, județul Cluj, la care se adaugă alți 64 de kilometri între Suplacu de Barcău și Borș, aduși însă la jumătate și care nu pot fi folosiți.

Autostrada „Bechtel”: 1.5 miliarde, 52 km.

În total s-au plătit pe toate lucrările suma de 1,5 miliarde euro, deși s-a facut cam 20% din întreaga autostradă. Americanii au incasat 68% din banii estimați inițial. Se poate aprecia că în medie statul a plătit 20 de milioane de euro pe kilometru cam cât probabil ar costa un kilometru de autostradă pe Valea Prahovei sau pe Valea Oltului. Spre comparație, pentru cei nouă kilometri între Gilău și Nădășelu, firma Spedition UMB deținută de Dorinel Umbrărescu a primit 258 milioane lei, adică 6,3 milioane euro pe kilometru fără TVA. Deci se poate si mai ieftin.

3. Autostrada „Otoyol 5” Gebze – Izmir: 5.7 miliarde Euro pentru 421 km. Pret mediu de 13.54 milioane euro / km (POVESTE DE SUCCES)

Autostrada Otoyol-5 Istanbul-Izmir, Turcia: 5.7 miliarde euro, 421 km, 6 benzi de circulatie

Autostrada Gebze-Izmir conecteaza zona metropolitana Istanbul de orasul Izmir si este cel mai mare proiect de infrastructură din istoria Turciei. Cea mai notabilă caracteristică a proiectului este podul suspendat Izmit Bay (Osman Gazi Bridge), o minune inginereasca ce se intinde 2,7 km peste golful din extremitatea estica a marii Marmara si care a costat 1.06 miliarde euro.

Specificatii/detalii: Autostrada Otoyol 5 (O-5) – Turcia
– 5.7 miliarde euro (costuri)
– 421 km de autostradă
– 6 benzi de circulatie (3 pe sens)
– 1 pod suspendat cu o lungime totală de 2682 metri (Izmit Bay Bridge)
– 30 viaducte (18.212 metri)
– 3 tuneluri (6.200 de metri)
– 209 de poduri de mici dimensiuni
– 18 statii de taxare
– 7 zone de service și 7 zone de parcare

– Podul Izmit Bay – o megastructura peste Marea Marmara, parte a Otoyol-5.
Podul Izmit Bay (parte a autostrazii descrise mai sus), este unul din cele mai mari poduri suspendate din lume fiind al 4-lea cel mai lung astfel de pod in ceea ce priveste deschiderea principala. Este de asemenea cel mai lung pod din Turcia depasind suprematia detinuta anterior de ce-al doilea pod de pe Bosfor, „Fatih Sultan Mehmet Bridge„.

1 billion euro bridge: Podul Izmit Bay, parte a autostrazii Otoyol-5, se intinde 3.3 km peste marea Marmara

Lungimea punții principale este de 1.550m, iar cea a puntilor laterale este de 566m. Distanța liberă intre calea de rulare si apa este de 64m in timp ce pilonii podului au o înălțime de 252m, cu o dimensiune la bază de 8mx7m.

Inaugurarea sa a avut loc pe 1 iulie 2016 iar constructia sa a durat doar 3 ani si 3 luni (30 martie 2013 – 30 iunie 2016).

Caracteristici-Dimensiuni: „Podul Izmit Bay / Osman Gazi Bridge”
– costuri: 1.06 miliarde euro (1.2 miliarde dolari)
– lungime totala: 2682 metri
– lungimea puntii/deschiderii principale: 1.550 m (5.090 ft)
– lungimea puntilor laterale: 566 m (1,857 ft)
– distanta dintre punte si apa: 64 m (210 ft)
– înălțimea pilonilor/turnurilor: 252,0 m (826,8 ft)
– dimensiunea pilonilor (la bază): 8 m × 7 m (26 ft × 23 ft)
– dimensiunea punții de rulare: 35,93 m × 4,75 m (117,9 ft × 15,6 ft)

In concluzie, megaproiectul rutier Otoyol-5 are un pret mediu de 13.5 milioane euro/km, fiind de departe depasit de proiectul autostrazii Iasi – Tg. Neamt cu cei 17.7 milioane euro/km ai sai. Trebuie de asemenea specificat faptul ca daca nu ar fi existat Podul Izmit Bay, care a costat 1.06 miliarde euro, pretul mediu al autostrazii turcesti O-5 ar fi coborat undeva la 11 milioane euro/km. Iar daca ar fi avut 4 benzi in loc de 6, cu certitudine ar fi fost si mai ieftina. Cat despre autostrada Tg.Neamt – Iasi, nici vorba de megastructuri sau lucrari ingineresti notabile, traseul fiind unul destul de simplist. Si cu toate acestea, are preturi ridicole umflate artificial de Valcov și gașca sa de prognoziști.

Referinte:
Comisia de Prognoza: Studiu Fundamentare Autostrada Targu Neamt-Iasi
Digi24 – Proiectul Bechtel dupa 10 ani, 52km, 1.5 miliarde euro
Wikipedia: Otoyol-5 motorway, Gebze-Izmir
Wikipedia: Osman Gazi Bridge
IHI.co.jp: Infrastructure offshore: Izmit Bay Bridge
Roadtraffic: Gebze-Izmir Motorway Project

Comments

comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.