Autostrada A8: 150 milioane euro necesari pentru demararea proiectului rutier

Legea pentru autostrada A8 a fost votată miercuri in Parlament, acesta fiind un prim pas pentru realizarea proiectului de infrastructură ce trebuie să conecteze Moldova de Transilvania. Drumul se anunţă lung şi anevoios dar nu imposibil dacă se face o planificare serioasă şi realistă a obiectivului de investiţii.

harta autostrada a8 iasi targu mures

Autostrada A8 Iasi-Targu Mures (foto: radioiasi.ro)

O primă sumă necesară: 150 milioane de euro
Potrivit ONG-urilor „Moldova vrea autostradă“ şi „Împreună pentru A8“, o prima suma necesară pentru actualizarea studiului de fezabilitate şi proiectarea lucrărilor ajunge la circa 150 milioane euro, bani ce pot fi alocaţi de la bugetul de stat pe parcursul a doi ani şi, ulterior, fondurile să fie decontate de la Comisia Euro­pea­nă.

În acesta sens, comisarul european pentru politici regionale Corina Creţu a reiterat acum doua zile faptul că UE poate finanţa atât proiectarea autostrăzii în actualul exerciţiu bugetar (2014 – 2020), cât şi execuţia lucrărilor în următoarea programare bugetară europeană (2020 – 2027).

„Faptul că a fost votată legea în Parlament nu ne duce într-o stare de extaz. Vom avea confirmarea acestui vot atunci când va fi supusă dezbaterii Parlamentu­lui legea bugetului de stat. Atunci vom vedea cine e «fake» (fals, n.r.) şi cine nu e“, a declarat Ionel Apostol, reprezentant al Asocia­ţiei „Împreună pentru A8“.

Filialele locale ale PNL şi ALDE au anunţat deja că nu vor vota bugetul de stat pe anul 2019 dacă nu va fi inclusă spre finanţare o sumă pentru documentaţia teh­nică aferentă proiectului autostră­zii. Votul pe legea bugetului de stat va fi dat până la sfârşitul anului, sau la începutul anului 2019.

Reprezentanţii asociaţiilor care mili­tează pentru construcţia autostrăzii A8 au mul­ţumit ieri parlamentarilor locali care s-au implicat pentru adoptarea legii. În primul rând, aceştia l-au amintit pe deputatul PMP Petru Movilă (iniţiatorul legii), precum şi pe deputatul USR de Timiş Cătălin Drulă (a îmbunătăţit legea prin câteva amendamente), deputatul PNL Marius Bodea şi deputatul USR de Neamţ Iulian Bulai.

Problema: Contestarea la „Curtea Constituţională“
Reprezentantii asociatiilor iesene au în program o întâlnire cu parlamentarii PSD din Bacău, cei care printr-un exces de absurditate, au fost printre puţinii deputaţi şi senatori care s-au abţinut de la votul din Parla­ment pe „legea A8“.

Aceştia erau susţinători ai proiectului A13, o autostradă care să se intindă pe teritoriul propriului judeţ (asa cum dorea ministrul Lucian Sova) intre Bacău si Brasov, chiar daca există deja in progres proiectul autostrăzii A7 (nord-sud) ce le va trece prin „propria bătătură”.

„Bănu­im că există o problemă de informaţie, nu de rea-credinţă“, a spus Dan Radu, unul dintre reprezentanţii asociaţiilor iesene.

Reprezentanţii celor două asociaţii au menţionat că scopul întâlnirii constă în clarificarea faptului că cele două autostrăzi (A8 Iaşi – Tg. Mureş şi A13 Bacău – Braşov) nu sunt „concurente“.

Despre întâlnirea de zilele trecute cu liderul PSD Liviu Dragnea, reprezentanţii asociaţiilor au precizat că social-democratul a avut faţă de ei o „amabilitate forţată“ şi, în acelaşi timp, a manifestat un dezinteres pentru ceea ce înseamnă dezvoltarea infrastructurii în zona de nord-est a ţării.

„Dacă legea va fi atacată la Curtea Constituţio­nală, guvernul va avea o problemă în Moldova“, a declarat, la rândul lui, istoricul Dorin Dobrincu.

Comments

comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.